'the Lion King' & verliefd zijn op Jinja - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Michelle Jada - WaarBenJij.nu 'the Lion King' & verliefd zijn op Jinja - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Michelle Jada - WaarBenJij.nu

'the Lion King' & verliefd zijn op Jinja

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

17 November 2014 | Oeganda, Kampala

Maandag was het zo ver! Samen met onze Oegandese fanilie gingen we 2 daagjes naar Jinja. We zouden om 6 uur 's ochtends vertrekken (lees Afrikaanse 6 uur). Uiteindelijk vertrokken we rond kwart voor 7. Haha, na 2 maanden ben je daar wel aan gewend. Vlak voor dat we Jinja inreden, kwamen we langs het dorpje: Naminya. Heel toevallig ben ik in Oeganda met een Naminya! Hoe tof!

Eenmaal in Jinja aangekomen gingen we opzoek naar een geschikt hotel. Dat was nogal een hele klus. Helemaal als je een Oegandees bij je hebt die perfectionistisch is, vooral als het gaat om de juiste prijs. Na ongeveer 2 uur hadden we er 1 gevonden (1 waar ze al eens verbleven hadden, maar ja waarom moeilijk doen he). We hadden een hotel boven op een heuvel met prachtig uitzicht over Lake Victoria. Ik was tevreden. Onze Oegandese familie ging lekker lunchen en wij gingen Jinja verkennen. Man, ik was in 1 klap verliefd. Wat een heerlijke rust en ruimte biedt deze stad vergeleken met Kampala. Heeeerlijk. Na het kopen van een aantal souveniertjes, was het tijd om naar the Source of the Nile te gaan voor onze Sunset Cruise. Klinkt mooier dan dat het was haha. We hadden instructies van de vader van de familie en daar gingen we dan zelfverzekerd (uiteindelijk veel te veel betaald, maar goed het was het waard). We stapte een soort, ja hoe zal ik het noemen, kano bootje in samen met onze gids. Hij liet ons de leukste en prachtigste vogels zien. Waaronder een visarend. Onderweg moesten we natuurlijk ook langs een craft shop, zo gaat dat hier in Oeganda. Alleen deze was net iets anders dan de anderen. Volledig op water gebouwd! Via verschillende losse stenen konden we daar komen, wat natuurlijk hilarische momenten heeft opgeleverd. Helaas geen apen tijdens de boottocht gezien, maar wel een mooie zonsondergang.
's Avonds hebben we gegeten bij the Keep. Een lekker Westers/Amerikaans restaurant waar je voor 4 euro een vol bord eten kon krijgen en een lekkere milkshake.

Dinsdag waren we om 5:45 opgestaan om de zonsopgang te kunnen zien vanaf onze balkon. Man, wat was dat mooi. Ik kreeg er een beetje een 'Lion King' gevoel van. Zeker een aanrader als men dicht bij Lake Victoria en op berg/heuvel verblijft. We gingen met de hele 'familie' ontbijten en de verjaardag van het zoontje te vieren die die dag 2 is geworden. Daarna gingen we met z'n alle naar het zwembad waar we heerlijk zijn bijgekomen.
's Middags zijn we weer terug gereden naar Kampala. Heerlijk terug naar de stank van (verbrande) afval, riool en je oh zo 'charmante' mannen. Oh Jinja ik mis je nog steeds. Als ik ooit terug wil komen naar Oeganda, dan staat Jinja sowieso op nummer 1.

Woensdag werd ik uitgerust wakker en gingen we aan de slag met de laatste policy's.

Donderdag hadden we met 2 meiden afgesproken om te gaan zwemmen. Helaas was het erg bewolkt, maar tegen het eind van de middag trok het toch open. We hebben daar heerlijk gekletst en gegeten.

Vrijdag hadden we intervisie van Eye4Africa. Helaas voelde ik me de hele dag niet lekker. Toch ben ik nog steeds lekker eigenwijs en ben ik leuke dingen gaan doen. We zijn 's middags naar de Craft Markets geweest en daar heb ik weer wat souveniertjes kunnen scoren. 's Avonds hadden we de Eye4Africa barbecue. Oeh yum. Stokbroodje kruidenboter, hamburger en kip op de bbq. Bestaat er al een terug spoel knop?

Zaterdag voelde ik me gelukkig al weer wat beter. Samen met onze stagebegeleidster zijn we, ja alweer, naar een Craft Market gegaan. Deze was toch een stukje anders. Vol met blanken mensen en aparte spulletjes, waaronder kleding. Ze hadden merken zoals: zara, h&m en river island. En dat allemaal voor een prikkie! 's Middags zijn we naar een shopping mall geweest en hebben we weer heerlijk lang in de file gestaan. 'Gotta love Uganda'.

Zondag zijn we weer terug gereisd naar Luwero.

Helaas heb ik vannacht niet zo heel lekker geslapen. Ik werd wakker van het licht in de kamer en geklets. Blijkbaar waren Kirsten en Naminya wakker. Alleen was het niet 'gezellig geklets'. Na een paar minuten kwam ik er achter dat er een muis ergens in de kamer zat. Hebben wij weer. Zoals je kan begrijpen heb ik daarna niet echt meer geslapen. 's Ochtends natuurlijk meteen naar het vrouwtje gerend, het enigste wat zij deed was lachen, maar op muizentocht gaan ho maar. Dus dat ga ik straks maar ff doen. Muis, je bent alvast gewaarschuwd.

Trouwens de Oegandezen zijn het 'beste' als het gaat om complimenten. Heb nu al een aantal keer gehoord dat ik dikker ben geworden. Kijk, ik vind dat niet erg om te horen, maar ik vind het zo grappig dat men dat hier normaal vind om dat te zeggen. Zoals ik al zei waren we afgelopen vrijdag op een craft market. Daar stonden we te wachten op een boda. Komt er ineens een enge Oegandees naar me toe gelopen. Ik groette hem netjes terug, maar dat is vaak niet heel handig. Weet je wat hij zei?! "Yeah, I spotted you from the back and you have very nice hips". Uh ja vriend, dat gaat me net ff te ver.
Ook vaak als je even je dag je niet hebt, word er gewoon gezegd dat je er lelijk uit ziet. En Eye4Africa maar zeggen dat Oegandezen niet direct zijn. Nou echt wel!

Ook vandaag. We hebben een manager op het project die ons begeleid en ons brengt en haalt naar en van het project. Hij heeft geen vriendin en mocht dit vrouwtje, waar wij bij slapen, nou net geen man hebben. Toen hij ons terug bracht naar ons huisje, stond zij daar te wachten. Ze riep naar hem dat hij er lelijk uit ziet, zo met 3 mzungu's achter op (geen idee waarom). Hij antwoordde dat hij anders altijd genoeg vrouwen achter zich aan heeft. Waarop wij vroegen of hij niks ziet in Julie (dat vrouwtje). Ja zegt ie, ze heeft goede heupen en als ze dan zwanger is word ze mooi dik. Wanneer is de trouwerij zegt hij vervolgens, want dan kan ik alvast koeien voor je familie kopen.
Hilarisch, ook sarcasme kennen ze hier.

Ondanks dat Oeganda niet mijn favoriete land ter wereld is, kunnen we er wel heel wat van leren. Onzekerheid is niet een heel groot ding, zoals wij dat wel kennen. Hoe groter je heupen en buikomvang hoe beter. Hoe lelijk je hier ook kan zijn, men zijn over het algemeen toch vol over zichzelf. Jammer dat het bij ons allemaal anders is. Ik merk toch dat men hier een stuk gelukkiger is, ook al hebben ze niet veel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 3733

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 20 December 2014

Oeganda

Landen bezocht: